Efter ferien: skifte job?

Dette er en meget firkantet og overskuelig tilgang til, om du skal overveje at finde et andet arbejde.

Tilbage fra ferien, tilbage til hverdagen. Og er den, som du godt vil have den? Er chefen blevet i bedre humør hen over sommeren? Orker du flere organisationsændringer? Hvis ikke, så kan det være, at du burde overveje at skifte job. 

Skift når du har overskud
Forberedelserne til et jobskifte er bedst at gøre, når man er ovenpå og har energi og ikke, når man er kørt ned og bare vil væk.

Man plejer at sige, at folk bliver ansat på deres kvalifikationer og fyret på deres personlighed. Sådan er det også lidt med jobs: Man søger jobbet p.g.a. indholdet, men skifte ofte p.g.a. rammer og vilkår. Og hvordan finder du så ud af, hvad der er det rigtige for dig?

Bliv klar over, hvad du leder efter

Det rigtige for dig ved du først, når du er bevidst om dine behov på en arbejdsplads. Og det får du en metode til her.

Tag et stykke papir og skriv på en skala fra 1-10, hvor rigtigt nedenstående er for dig. 10: Det er lige i skabet og 1: Det er lige omvendt.

  • Jeg har brug for meget og tæt samarbejde med min chef (Modsætning: et møde i ny og næ er fint for mig).
  • Jeg vil helst arbejde alene (jeg vil helst arbejde i tætte samarbejder).
  • Jeg har brug for meget ros og anerkendelse (Modsætning: Det er slet ikke nødvendigt, jeg ved, jeg leverer).
  • Jeg vil helst have en fast daglig rutine (modsætning: Der sker nye og uventede ting hver dag).
  • Jeg kan bedst lide at arbejde rent strategisk (modsætning: operationelt).
  • Jeg kan bedst lide at planlægge (modsætning: udføre).
  • Jeg kan bedst lide at komme og gå på faste tider (modsætning: Jeg kan komme og gå som jeg vil).
  • Jeg vil helst sidde i et rum for mig selv (modsætning: i et storrumskontor).
  • Jeg vil helst arbejde med mennesker (modsætning: en mere teknisk funktion).
  • Jeg vil helst arbejde med her-og-nu opgaver (modsætning: lange tidshorisonter).
  • Jeg vil helst være i centrum (modsætning: Jeg har det bedst med at være støttefunktion).
  • Jeg har det bedst i orden (modsætning: Jeg har det bedst i kaos).
  • Jeg kan bedst lide, at der stille (modsætning: Jeg kan godt lide, at der er lyde og liv).

Og du kan selv finde på flere, f.eks. om brancher, prestige, eller værdier i virksomheden. Det handler om at du realistisk ser på hvad du har nu, og realistisk ser på, hvad du har lyst til at få.

Vægtning

Så gennemgår du listen igen og sætter plus ud for de punkter, hvor dit arbejde faktisk leverer varen og et minus, hvor der er (for) stor forskel.

Når du har gjort det, så tager du papir nr. 2 og skriver du dine kvalifikationer. Og husk både helt faglige kvalifikationer og personlige egenskaber, som du bruger professionelt (f.eks. flydende fransk, gode planlægningsevner, diplomatisk etc.) Når du har gjort det, så rangordner du dem, så det, du helst vil lave står øverst, og det du ikke har lyst til at lave mere står nederst.

Hvor langt er du fra målet?

Til sidst ser du grundigt på de to lister og reflekterer over resultatet. Matcher dine ønsker dit nuværende job, så er der måske noget, du kan og bør ændre på din arbejdsplads. Og er det helt skævt, så kan det være, du skal se dig om efter noget andet.

Og hvad du så gør, sådan mere praktisk, det kommer en anden gang.














Kategorier

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!