5 tips til lederen, der står i skilsmisse eller lige har mistet

Når du er ude i følelsesmæssigt pressede situationer, så er det helt normalt, at du har svært ved at fokusere, være helt til stede, være lige så skarp, som du plejer at være og i det hele taget, så vil du nok føle dig ved siden af dig selv. Her er der 5 råd til, hvordan du kan håndtere det.

5 råd plus det løse til hverdagen

  1. Fortæl det til dem, der er vigtige. Fortæl det til dem, du føler dig tryg ved og som bør vide, at du måske ikke er lige så stabil, som du plejer at være. Det er en service over for dem og dig selv.

     

  2. Find dit helle. Når du oplever, at følelserne ruller rundt og over dig, så find et sted for dig selv (man kan bruge toiletterne til meget), stil dig med fødderne, så de er med en hoftebreddes afstand, så du føler dig grounded. Træk vejret HELT ned i maven og tæl langsomt til 5 – hold vejret og tæl langsomt til 4 – og pust ud og tæl langsomt til 5. Det giver ofte lidt ro på.

     

  3. Når du bliver overvældet. Når du er i samtaler, hvor du kan mærke, at du bliver overvældet, så kan dette hjælpe:
    • Sæt samtaletempoet ned
    • Træk vejret langsomt
    • Vær ærlig over for dig selv, at dine følelser ‘ruller’
    • Brug åbne spørgsmål – det aktiverer det præfrontale cortex og væk fra ‘følelsescenteret’
    • Observer undervejs, hvad du der sker i din krop og dine følelser. Hvorfor? Det tager oplevelsen lidt ud af kroppen – du er ikke mere I den – du ser den UDEFRA

       

  1. Få hjælp. Hvis du har en sekretær eller en assistent, så kan I måske aftale, hvornår eller hvordan vedkommende fjerner dig fra en situation, så du kan få lidt ro.

     

  2. Hav pauser i kalenderen. Læg pauser ind i din kalender. Det hjælper måske at kaste dig over arbejdet, men du risikerer at brænde sammen


Din krop og sind fungerer anderledes under pres
Generelt er det sådan, at når man er under et følelsesmæssigt pres, så fungerer man fysisk og mentalt IKKE, som man plejer, og du kan ikke bare tage dig sammen og arbejde dig ud af det. Derfor har du brug for de små vejrtrækningspauser, hvile-hjernen-pauser, pas-på-din-krop-pauser. Og så må jeg sige, at det er de færreste, der ikke forstår, at man kan være oprevet, når der sker ubehagelige ting i privatlivet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *