Om frygten for afvisning

Noget af det, jeg møder hyppigst – altså som helt stjerneklar førsteplads – når jeg taler med mennesker, der godt vil finde kærligheden eller det perfekte job, er at de er bange for at blive afvist. De fleste vil helst være stensikre på, at noget går godt, før de har mod på at stikke en hånd ud og se, om den bliver taget.

Når langt de fleste har det sådan, så forestil dig lige, hvor mange skønne parforhold, der aldrig bliver til noget?

Så frygten for afvisning har kæmpe indflydelse på vores lov. De fleste af os bliver nervøse, når vi er i situationer, hvor vi kan risikere at blive afvist, men for nogen bliver den frygt nærmest lammende. Det kan der være mange grunde til, og hvis man ikke gør noget ved det, så risikerer man ikke at turde lykken. Man sætter flere og flere begrænsninger på sit eget liv, og dermed afskærer man også sig selv for en masse mulig glæde.

Frygten afvisning påvirker vores evne til at lykkes inden for en lang række både personlige og professionelle områder. Følgende er de mest almindelige:

JOBSAMTALER

Kender du den der følelse af at have det for varmt og være utilpas, mens du venter på at blive kaldt ind til jobsamtalen? Svedige håndflader, tung vejrtrækning, hjertet hamrer og du har svært ved at tale. Det er almindelige symptomer på frygten for afvisning. Det er desværre også grunde til, at nogen arbejdsgivere afviser en ansøger.

At udstråle selvtillid og at have styr på det er kritisk i nogen jobs, og dem, der frygter afvisningen, kan godt virke for usikre til, at -igen: NOGLE – arbejdsgivere ikke tør binde an med dem. Hvis du frygter afvisning, så kan det også være svært for dig at forhandle en ansættelseskontrakt, og dermed gå glip af værdifulde tillæg og goder.

FORHANDLINGER I DIT ARBEJDE

I mange stillinger skal man præstere også efter samtalen. Du skal måske netværke med kunder, forhandle kontrakter, sælge produkter og tiltrække investorer. Disse er helt almindelige funktioner i mange jobs. Og det kan være skrækindjagende for nogen af os. Selv det at ringe til nogen og måske få et nej, kan være svært.

MØDE NYE MENNESKER

Mennesket er et socialt væsen, og der er nogen sociale regler, som vi forventes at følge sammen med andre. Det kan være kortvarende fænomener som løs samtale i køen i supermarkedet, eller en kort udveksling i træningscenteret. Og nogen gange bliver de til livslange venskaber. Hvis du frygter at blive afvist, kan det betyde, at du ikke får disse venskaber. Alle relationer starter et sted.

DATING

Den første date er altid forbundet med lidt bekymring – men for nogen af os bliver det helt enkelt for meget. Så går daten ikke med at lære hinanden at kende men på at være helt febrilsk over, om den anden mon kan lide dig. Hvor du måske skulle tænke på, om I havde lyst til at ses igen. Om DU havde lyst til at se den anden igen. I stedet for at blive dybt taknemlig, når den anden vil se dig. Det skulle jo gerne være på lige vilkår og gensidigt.

ÆGTESKAB

At være gift betyder en lang – meget lang – række af forhandlinger og kompromiser. Uanset hvor godt et match, I er, så er det umuligt for to mennesker at være enige om alting. Det er helt, helt normalt. Hvis du frygter afvisning, har du en større risiko for at blive tromlet – for ikke at få sagt til og fra, når det er vigtigt for dig.

Det kan også være, at du bliver jaloux eller ikke stoler på din partner og så kan det ende med, at du frygter at blive forladt. Det kan fx være, hvis du læser din partners sms’er eller logger ind på vedkommendes Facebook-profil. 

VENNER

Mennesket har brug for at høre til et sted. Vi grupperer os efter interesserer eller netværk. Og det er helt fint, at vi til en vis grad bliver præget af den adfærd, der er i de grupper. Men det er ikke så godt, hvis du synes, du skal ignorere eller overskride dine egne grænser for at være sikker på, at du stadig kan høre til i gruppen. Gruppepres, der betyder, at du skal gå ud over dine egne grænser, normer og etik er ikke ok.

 

NORMAL ADFÆRD HOS DEM, DER FRYGTER AFVISNING

Der er en række fælles adfærdsmønstre hos dem, der er bange for at blive afvisning. Mønstrene opstår for at kompensere for eller dække frygten.

 

Falskhed

Du lader for meget som om og har måske til en vis grad glemt, hvem du selv er. Fordi du ikke siger tydeligt til eller fra, så kan det være svært for andre at læse dig, og så bliver de usikre på dig. Du kan fremstå som falsk og uautentisk, og du har ikke rigtigt mod på at kaste dig ud i at prøve noget nyt.

 

Behagesyge

Måske du også har svært ved at sige tydeligt ja eller nej også selv om konsekvenserne for dig og dit liv kan være ret store. Jeg kender flere tilfælde af mennesker, der ganske alvorligt belastede deres eget helbred livstruende, fordi de ikke kunne sige nej.

 

Passivitet

For at undgå at komme dertil, at der kunne være en afvisning, så bliver nogen mennesker meget konfliktsky. Altså helt ned på det plan, hvor de ikke helt vil bede om vand, hvis andre skal have cola. Dette er ikke konflikt eller uenighed. Det er bare præference. På sigt vil du føle dig overset, og måske synes, du selv er ligegyldig. Det er du ikke.

 

Passivt-Aggressiv

Ind I mellem bliver det for meget, og så i stedet for at sige et venligt og tydeligt ’nej’, så kan det være, at du bliver passivt-aggressivt. Det kan lyde pænt, men ingen er I tvivl om, at der er vrede nedenunder. Det kan også være, at du hele tiden udsætter noget – ”glemmer” løfter, du har givet eller arbejder kvarthjertet på nogen af de opgaver, du sagde ja til for at undgå en konflikt.

Det gavner dig ikke. Du opnår ikke det, der gør dig glad ved den strategi. Du respekterer ikke dig selv. At hænge fast i noget, fordi man kender det er ikke det samme som, at det er godt for dig. Du kan gå glip af for meget godt.

 

KONSEKVENSERNE FOR DIG PÅ LANG SIGT

Desværre kan frygten for afvisning ende med, at du BLIVER afvist. For du kan ende med at fremstå usikker og overvældet, og det bliver præcis som du frygter: Du bliver afvist. Hvis du kan lære at bruge din krop assertivt – selvsikkert (ikke dominerende) – så kan det hjælpe på det.

Der kan også ske det, at du lettere bliver manipuleret med – fx ved at du skal bevise, at du er værd at være ven med. ”Hvis du virkelig mente det, så ville du….” er et godt advarselssignal. Desværre er det sådan, at hvis du gør alt det, som vedkommende ønsker, så ender de nok med at gå alligevel.

Når og hvis dine venner og familie – fordi de er skønne og dejlige mennesker – forsøge at hjælpe dig med at holde fast, sige fra, være tydelig, være mere åben eller mere ærlig om dine følelser, så lyt til dem. De vil dig det godt. Du kan stole på dem. Du behøver ikke gå på æggeskaller eller være forsigtig rundt om dem. De vil faktisk være glade for, at du er mere ærlig med dig selv. Og ved du hvad: Det vil du også selv være.

 

5 ting, du kan gøre nu og her:

  • Tænk på, at du gør dine omgivelser EN TJENESTE ved at være tydelig.
  • Når du er i en situation, så tænk på, hvad er det værste, der kan ske, og om dit indre skrækscenarie overhovedet er realistisk (hint: Det er det næppe)
  • Sørg for mentalt at rose dig selv, når du har sagt fra eller holdt fast. Også selv om det handler om ikke give andre din plads i køen i supermarkedet. Eller sige nej tak, når tjeneren spørger, om du vil have mere vin.
  • Beløn dig selv for at være ærlig – for at mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Du KUNNE godt have et lille fysisk guldstjerne-kartotek, der minder dig om dine sejre.
  • Hold en lille pause, før du svarer andre og brug den til at mærke efter indeni, hvad der er det rigtige svar for dig.

 

Har dette givet dig noget at tænke over, så ring og hør, hvordan du skridt for skridt kan lære at stole mere på dig selv. Det er sådan noget, jeg hjælper andre med.

Hvis du kunne genkende bekymrende meget ovenfor, så synes jeg, du skal se på Klar til Kærlighed, hvor vi netop taler om den der frygt for afvisning, når det handler om både før og i parforholdet, og hvad det betyder. 

Set: 13

Siden her bruger cookies. Når du fortsætter, så accepterer du det.   Læs mere om datapolitik