Siger I lige så pænt farvel, som I siger goddag?


Off-boarding - ligner det jeres onboarding?


Jeg var forleden i et selskab med nogen overordentligt kompetente mennesker, der alle havde det til fælles, at de på forskellig vis var blevet vist døren af deres da fælles arbejdsplads. Årsagerne var flere, men ingen af dem var at de havde taget af kassen eller pillet ved piccolinen. De var alle solide, begavede mennesker, som ikke var velkomne på deres tidligere arbejdsplads mere. Og det var simpelt hen et kæmpe spild af deres viden og deres ressourcer, som kunne være kommet virksomheden til gavn - hvis de altså bare havde haft muligheden.


Mange større organisationer og virksomheder har imponerende onboarding-programmer. Det er programmer, hvor de har flotte præsentationer, sjove t-shirts, har brugt store beløb på at præsentere sig bedst og mest attraktivt for målgruppen med gimmicks, præsentation af deres altid positive værdier og lækre startpakker. De har dyre test-forløb, rekrutterings-specialister, mentor- og/eller buddy-systemer, introduktionskurser og alt muligt andet for at tiltrække lige præcis de rigtige. Og det virker. De nyansatte får et virkeligt godt indtryk af deres nye arbejdsplads. De føler sig velkommen og ventet med længsel.


Så går der noget tid. Det bliver hverdag. Og det er ligesom noget, der ikke helt passer, og de begynder at se sig om efter noget andet. Stille og roligt. Går til kaffesamtaler, skriver ansøgninger - afsøger horisonten. Og en dag så finder de det, som de synes, de mangler og skifter arbejde. Eller virksomheden finder ud af, at det ikke var et drømmematch, og vejene må skilles. Og hvad sker der så? Fra det øjeblik de har eller er blevet sagt op, bliver de pillet af projekter, færre hilser på dem i kantinen - de bliver langsomt "udvisket" i organisationen. Og dagen kommer, hvor de - med al deres viden - går ud af døren og ingen hører fra dem igen.


Hvad nu hvis man tog lige så pæn afsked? Hvad nu hvis man lavede farvel-interviews, hvor man høstede deres viden (de blev jo ansat fordi de var begavede, vidende og helt rigtige), fordi man har stor respekt for det, de kan og viste det? Nu kender de jo organisationen ud og ind. Hvad nu hvis man brugte de resultater aktivt i stedet for bare at g(l)emme dem, som jeg hører om flere steder.


Hvad nu hvis man slog lige så meget på tromme for den, de er og det, de ved, når de rejser. Præcis som man ved ansættelsen slog på tromme, for det de kunne, og den man troede, de var. Hvad nu hvis man foretog ordentlige afskedigelser, hvor man anerkender folk for deres indsats og gav dem gode rammer for at komme videre? Hvad nu hvis man i farvellet arbejdede lige så intenst på at leve op til organisationens typisk meget flotte værdier, som man gjorde i goddaget?


Hvordan mon de mennesker så ville tale om organisationen, når de var videre og "ude i samfundet"? Og ville det ikke være et eftermæle, som din virksomhed kunne glæde sig over?


Og måske man endda kunne bruge disse ambassadører, der var rejst videre, i rekrutteringen fremadrettet? Mon ikke, det ville være en økonomisk gevinst på både kort og lang sigt?


Hvordan bruger I jeres "off-boarding" strategisk?


13 visninger

Mette Hvied Lauesen • Industriparken 4 • 2750 Ballerup • Denmark 

+45 26 18 61 90 • mhl(a)mettehl.dk • CVR: 27531385 • Bankkonto: 9070 1629896046

paypal_logo.png
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • envelope-35394_1280

MHLauesen 2020 ©