Hvordan ser det ud med din work/life balance?


Kender du det, at du er i tvivl om, hvilken dag det er? At du lige skal tænke dig om for at finde ud af, at det faktisk er lørdag, men at du liiiige kan sende den her e-mail og måske liiige læse lidt på den rapport? I så fald er du nok som de fleste af os.

Mange har bøvl med det. Dagene glider ind i hinanden.

Lige nu klamrer vi os til det, vi kender, det som vi kan styre, og det som er vi er vant til: Arbejde.

For mange af os er det sådan, at vores hverdag derhjemme er ikke som den plejer at være.

De store børn må ikke komme i skole og skal aktiveres. Hunden forstår ikke, at vi er hjemme og tænker, at det betyder, at den kan blive klappet non-stop. Katten er kattefornærmet over ikke at have fred.

Vi har 2 sekunder til arbejde - som er ved spisebordet - og vi er på hele tiden. Når vi holder online møder med familien, og hver anden sætning er: "Nej, skat - du skal ikke have mere slik" - eller "Er du sød at flytte dine legoklodser". Eller du finder ud af, at nok er din mand dejlig, men han er virkeligt irriterende at dele arbejdsplads med.

Lige der bliver det rigtig pivsvært at skelne mellem privatliv og arbejdsliv. Vi har simpelt hen ikke den der pause i hjernen, som vi typisk har, når vi tager til og fra arbejde.

Få struktur

Vores hjerne har simpelt hen brug for en noget tydeligere struktur.

Ligesom vi ikke kan multitaske, så kan vi heller ikke have flere roller på samme tid. Og det har vi lige nu. Og for at gøre det værre, så er vores arbejdsgivere ofte ikke helt tydelige om, at lige nu kan man ikke forvente, at vi præsterer på normalt niveau.


Jeg har hørt om flere arbejdspladser, hvor deadlines er de samme, hvor forventninger stadig er høje, og hvor alle omstændigheder til at yde bedst muligt er blevet markant værre. Det synes jeg personligt ikke er rimeligt.

Lige nu kan det være svært at gøre det, som hjernen har allermest brug for: En solid og fast struktur, hvor vi holder skidt for sig og snot for sig. Derfor kommer her nogle ideer til, hvad du kan gøre:

  • Lav markeringer, at nu forlader du arbejdet: Sæt computeren væk, tag noget andet tøj på, gå evt. en tur før og efter i stedet for at tøffe 2 meter over i sofaen.

  • Sig det som det er til din familie: At du har brug for en fastere struktur - og det har de nok også. Tal om, hvordan I kan ændre det. Hvordan kan I markere skiftet fra arbejdsdag til fritid. Sammen og med hinanden.

  • Lav planer og ideer med familien for, hvad I kan gøre som familie: Picnics, gåture, cykelture, geo-cache med teenagerne, familiemesterskaber i Matador eller hvad I nu kan finde på. Husk, at pendlertiden er lige røget, så I har faktisk mere tid.

  • Lav en fælles familieplan for, hvordan I kan bruge jeres næste ferie, hvad enten vi må eller ikke må rejse.

  • Hold familiemøder om, hvordan I kan håndtere det - hvad skal I lave om på? Hvad trives ungerne med? Hvad trives I med?

  • Gør det klart, at det her er noget, I skal igennem sammen. I må godt stille krav til børnene om at hjælpe til. Det kan være, at de lige skal lære det først - og det kan også være, at de skal roses højt og tydeligt, når de gør det. Også selv om det er trivielt.

  • I kan fx vedtage, at det er ok, at en eller flere trækker sig ind på et værelse bag en lukket dør i en time eller to for lige at være sig selv.

  • I kan dele det op, som nogen af mine venner har gjort, så den ene arbejder om formiddagen og den anden om eftermiddagen. Og så skiftes de til at beskæftige børnene.

  • Husk, at "Pyt" er et fantastisk ord

Det her er en situation og en tid, hvor det handler om at få det bedste ud af det. Ingen af os har valgt det.

Du har et helt rimeligt behov for at have en balance i dit liv. Også under urimelige forhold og vilkår. Og du har et medansvar for at sikre, at det sker.

0 visninger

Mette Hvied Lauesen • Industriparken 4 • 2750 Ballerup • Denmark 

+45 26 18 61 90 • mhl(a)mettehl.dk • CVR: 27531385 • Bankkonto: 9070 1629896046

paypal_logo.png
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • envelope-35394_1280

MHLauesen 2020 ©