Det sker der, hvis du ikke trives


Hvis du ikke trives i dit arbejde, så kan du enten vælge at gøre noget ved det eller ikke gøre noget ved det. Jeg vil anbefale det første. Det påvirker nemlig din krop og din fysik, hvis du bliver ved med at arbejde et sted, som ikke er godt for dig. Her kommer eksempler på, hvad der kan ske:


  • Du sover dårligt. Det er ok at have et par nætter med dårlig søvn, men det går ikke i længden. Den krop og din hjerne restituerer sig under søvn, og du kan leve længere uden mad, end du kan uden søvn.

  • Du får spændingshovedpiner. Det gør du, fordi amygdala i hjernen udspreder signaler om, at det er farligt at gå på arbejde, og så spændes dine muskler, og hvis du gør det længe nok, så vil det give smerter i både kroppen og i hovedet.

  • Du vil generelt føle dig øm. Når amygdala udsender faresignaler, så er det et signal om, at kroppen skal være på vagt, og du skal kunne løbe hurtigt væk fra faren. Derfor får du muskelspændinger og ømhed i hele kroppen. Så hvis du har ømme kæbemuskler, og er øm i hele kroppen, så kan det være et signal om, at der er noget galt.

  • Hvis du har tendens til psykiske problemer, så kan de forværres. Hvis du fx har en tendens til at bekymre dig for meget, så vil det blive værre, hvis du ikke trives på dit arbejde. Særligt, hvis du så også er udsat for uretfærdighed. Det er nemlig den faktor, der er mest forbundet med helbredsproblemer som fx at spise for meget eller depression.

  • Hvis du ofte er fx forkølet, så ville det være godt at overveje, om du trives på dit arbejde. Hvis ikke, så bliver dit immunforsvar svækket, og du bliver mere udsat.

  • Du mister interessen for sex. Hvis du er kvinde og oplever et arbejdsmæssigt pres, så nedsætter det lysten. Hos mænd sker der det, at deres niveau er testosteron falder. Og dertil kommer, at du måske slet ikke synes, der er tid til det.

  • Du får mavevrøvl. Det kan være forstoppelse, du føler dig oppustet eller andet. Stress påvirker bakterierne i maven, og det påvirker dit humør. Dertil kommer så det at have ondt i maven, fordi man bare ikke har lyst til at gå på arbejde.

  • Din appetit ændrer sig. Når amygdala udsender faresignaler, så bliver der frigivet adrenalin, som nedsætter fordøjelsen, så du i stedet kan fokusere på den umiddelbare fare. Hvis det er noget, der foregår over længere tid, så producerer din krop forøgede mængder af kortisol, som får sulten til at stige. Så hvis dit arbejde giver dig stress over længere tid, så er der stor risiko for, at du vil spise for meget.

Men hvad kan du så gøre for at undgå alt det:

  • Selvfølgelig vil jeg anbefale, at du får set dit arbejdsliv igennem med en coach for at finde det, der giver dig mening og får dig til at trives. Når du er presset, så kan det være svært at se klart og tydeligt, og det kan være rigtig godt med en ekstern sparringspartner.

  • Din krop har brug for, at du giver den en pause. Dit nervesystem skal løbende re-generere sig selv, og hvis det ikke gør det, så kan det give skader i det lange løb. Her kan det hjælpe med at mødes med gode venner, at meditere og at motionere.

  • Du kan begynde at ændre din negative tænkning. I stedet for at tænke på alt det, der ligger uden for kontrol, så begynd at fokusere på det, du kan påvirke. Du har ikke indflydelse over, hvad andre mennesker tænker eller gør, men du kan vælge aktivt ikke lade det påvirke dig.

  • Du kan rejse din vej. Hvis du har for mange af ovenstående symptomer, så er det ikke symptomerne, du skal gøre noget ved. Det er årsagen.

Læs mere her


Hvis du har brug for at få set dit arbejdsliv igennem, så ring 26 18 61 90 og få en uforpligtende snak.

Mette Hvied Lauesen • Industriparken 4 • 2750 Ballerup • Denmark 

+45 26 18 61 90 • mhl(a)mettehl.dk • CVR: 27531385 • Bankkonto: 9070 1629896046

paypal_logo.png
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • envelope-35394_1280

MHLauesen 2020 ©