Bliv en bedre leder – bare ved at kommunikere bevidst


Er du leder? Tænker du over, HVORDAN du kommunikerer?

Her kommer en række velunderbyggede råd til, hvordan du som leder kan forbedre din personlige kommunikation betydeligt. Men de kræver, at du aktivt planlægger og er bevidst om, hvad du gør i din hverdag. Og bare rolig – det bliver til gode vaner hen ad vejen, når du har gjort det nogen gange.

  • Vær præcis. Tænk igennem på forhånd, hvad du vil sige, så du kan være så præcis som muligt. Jo mere præcis du er (og husk man kan godt både være præcis og venligt og respektfuld samtidig), jo mindre tvivl skaber dine ord og jo mere smidigt kører maskineriet.

  • Vær loyal. Både over for DIN ledelse og over for dine medarbejdere. Ja, det betyder, at du ind i mellem må være talsperson for noget, som du måske ikke synes er ideelt, men det giver retning hos dine medarbejdere og fjerner tvivl og usikkerhed. Fokuser i stedet på, hvordan I kan omsætte de nye tiltag mest fordelagtigt hos jer. Du kan også forklare, hvorfor de nye tiltag er nødvendige eller gavner forretningen - uanset om du er enig i dem eller ej. Det vigtigste for dig er at holde ”produktionsapparatet” kørende, og hvis der er tvivl og usikkerhed, så nedsætter det produktiviteten.

  • Vær synlig. Det er langt bedre med personlige samtaler end med striber af chef-mails. Det kan være den nemme løsning, men den giver ikke plads til forklaringer af hverken indhold eller individuelle fortolkninger. Jo mere personlig kontakt, du har med dine medarbejdere, jo bedre kender de dig og dine usagte signaler, og jo mere ved de, hvad du forventer af dig. Skulle du være leder for flere geografiske lokationer, så kan du med fordel lave et ugentligt nyhedsbrev med et foto eller en video af dig (og den kan fint optages med en mobiltelefon). Så ser dine medarbejdere dig fysisk.

  • Bliv personlig. Husk at sige god morgen, husk at spørge til dine medarbejderes ferier og weekender, husk at omsætte ordrer ovenfra til medarbejdernes hverdag (”for os/dig/jer betyder det, at vi….”) – og hvis du ikke helt ved det, så sig, du finder ud af det – og gør det så. Hvis du har personlige relationer til dine medarbejdere, så vil du med langt større sandsynlighed høre om det tidligt, hvis der er noget, der ikke fungerer, og så kan du/I nå at rette op på det i tide.

  • Vær klar til at lytte. At du lytter til dine medarbejdere viser dels respekt over for deres ideer, indvendinger etc., dels betyder det også at du får indsamlet viden om, hvad der sker i afdelingen samt får mere viden og indsigt i medarbejdernes hverdag. Det betyder bl.a., at du ikke sidder og tjekker beskeder på mobilen eller pc’en under møder, at du fjerner de forhindringer, der kan ødelægge en god kommunikation mellem mennesker.

  • Vær empatisk. Du kommer langt længere ved at indgå i ligeværdige samtaler end ved at udstikke lodrette ordrer. Er du empatisk udviser du også et menneskeligt overskud, der gør dig mere troværdig som både leder og mennesker.

  • Vær ærlig. Hvis du begår fejl, så indrøm det. Vi begår alle fejl, og hvis du også gør det, så giver det dig øget troværdighed hos dine medarbejdere. Og hvis du ellers har god kontakt med dine medarbejdere, så kan du måske endda få input fra dem om, hvordan du kan få rettet op på det.

  • Vær eftertænksom. Husk at have tid og plads til at tænke over, hvad du hører og erfarer. Det vil dels klæde dig godt på i mødet med dine medarbejdere, dels vise for din leder, at du ved, hvad der foregår og hvilke knapper, du kan skrue på.

  • Vær forberedt. For at være en overbevisende og troværdig leder, så skal du planlægge din kommunikation. Planlæg hvornår et givent budskab bedst kommer ud til en given gruppe. Vær ærlig om det, hvis der er noget, du ikke ved – og fortæl så hvornår du ved det, så du kan vende tilbage. Her skal du være klar over, at jo mere noget handler om mennesker personligt, jo større pres vil der være for at vide noget hurtigt. Lige som hos dig selv, så vil dine medarbejdere vide hurtigst muligt, hvis noget ændrer noget for dem. Sig noget, når det er relevant dem, der har brug for at vide det – det rette tidspunkt og de rette mennesker.

Kort fortalt: For den gode leder gælder det, at når du har noget at fortælle (enten direkte eller indirekte gennem nogen andre), så sørg for, at budskabet er sandt og korrekt, velbegrundet og underbygget af en god logik, som er specifik, konsistent, tydelig og præcis.

Virker det håbløst, så husk, at de fleste mennesker faktisk helst vil bidrage til fællesskabet, så deres indvendinger skyldes ikke kun, at de har nej-hatten på, men at du muligvis ikke har forklaret godt, hvad I skal og hvorfor.

Ligner ovenstående ikke rigtig meget nogen leveregler for, hvordan man opfører sig som et ærligt, troværdigt og respektfuldt menneskeligt? Det er faktisk ikke væsentligt anderledes for ledere.

God fornøjelse – du kan sagtens, men du skal måske lige øve dig lidt på det.

#kommunikation #ledelse

33 visninger

Mette Hvied Lauesen • Industriparken 4 • 2750 Ballerup • Denmark 

+45 26 18 61 90 • mhl(a)mettehl.dk • CVR: 27531385 • Bankkonto: 9070 1629896046

paypal_logo.png
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • envelope-35394_1280

MHLauesen 2020 ©