18 råd så dit parforhold overlever corona


18 råd så dit parforhold overlever corona

I elsker hinanden. I har været sammen i flere år. I er hinandens frirum, når verden går jer imod. Og nu skal I så være sammen 24/7 på ubestemt tid.


Det er den situation mange står i. For nogen er det skønt - for andre er det svært. For lige pludselig har I ikke valget længere - I SKAL være sammen.


Og det kan have indbyggede farer og fælder, som det kan betale sig at være opmærksom på. Så her 18 punkter, som I kan bruge til at gøre jeres nye hverdag lettere eller i hvert fald håndtere den bedst muligt.


1. Anerkend følelser Det er vigtigt, at I hver især anerkender hinandens ølelser, som de opstår. Intet giver flere konflikter end ikke-anerkendte følelser. Derfor er det en god ide at øve sig i, at sige: Jeg er glad, når – eller jeg bliver ked af det, når osv.


Læg mærke til, at jeg ikke skriver ”Du gør mig glad, når – ”. Det er fordi det ikke nytter noget at give andre ansvaret for vores egne følelser. Det må vi selv have. Det betyder også, at det er væsentligt lettere at ændre adfærd, når man ved, at noget man gør har en bestemt effekt hos en anden. Det betyder ikke, at det er DIG, der er forkert – det er, hvad du GØR, der er uhensigtsmæssigt. Det giver færre indeklemte følelser og færre skænderier. 2. Skab frirum I er glade for hinanden og har været det i årevis. Men derfor kan det alligevel godt være, at I hver især har brug for et frirum, som bare er jeres hver især. Den ene kan måske godt lide at læse i total fred, og den anden elsker at youtube-videoer fra gamle Formel 1-løb. Sørg for, at I har en hverdag, hvor der er plads til begge dele. Ikke nødvendigvis på samme tid, men det kan være, at den ene kan sidde i et rum for sig selv og høre vroom-vroom – og den anden så hjemmeunderviser børnene eller forbereder indkøbslister imens. 3. Den positive intention Det er meget sjældent, at mennesker er bevidst ondskabsfulde. Dem, der er, er heldigvis som regel låst inde et eller andet sted. Med andre ord, så kan det se ud som om, din partner er i gang med noget for at genere dig. Men for det første er sandsynligheden meget lav for, at det forholder sig sådan (hvad skulle udbyttet være af det?), for det andet er der helt sikkert en god intention bag. Hvis du finder ud af den, så får du en forståelse for, hvad han/hun gør, og I kan have en meget mere jævnbyrdig og voksen samtale. 4. Tag konflikter i opløbet Når man er begrænset til at være på en hel del mindre plads, end man plejer, så er det utrolig vigtigt, at man får taget konflikter i opløbet. Det betyder, at man i stedet for at bide noget i sig, måske lige mærker efter og siger, at ”det, du gjorde lige der, kan jeg mærke irriterer mig lidt. Er der noget andet, vi kan gøre i stedet?” Hvis man går og bider noget i sig for længe, så kan man risikere at eksplodere, og det er der bare ikke plads til for tiden. Den her tid handler om, at få det bedste ud af en svær situation. Konflikter bidrager ikke positivt til det. Derfor: Tal stille og roligt om de små ting i stedet for at råbe og skrige senere. 5. Forskellige behov I er muligvis et godt sammentømret par, men I har alligevel hver især brug for noget, som den anden måske ikke er bevidst om. Kan være, at du har brug for flere knus og mere fysisk nærvær i den her tid, end I plejer. Det kan være, at det er vigtigt for dig, at dagen er godt planlagt. Det kan også være, at det er vigtigt for din partner, at der ikke roder. Alle de her ting er I begge to forpligtede til at lægge mærke til hos jer selv og fortælle til hinanden. Man kan nemlig ikke levere det ønskede, hvis man ikke ved, hvad det er.


6. Humørsvingninger Når man er udsat for noget anderledes, end det man plejer, så er det helt normalt, at ens humør kan svinge. Det gælder også dig. Der ligger her en udfordring i at være klar over, at det nok vil ske, og så være den partner, der sørger for, at det ikke fører et uhensigtsmæssigt sted hen. Nogen gange er det fint at sige ”Jeg kan mærke, at jeg er ked af det i dag/irritabel/bange” – for ellers kan din partner ikke vide, at du har brug for støtte. Og vice versa. 7. Åbne spørgsmål En rigtig god måde at få afklaret situationer er ved at stille åbne spørgsmål. Altså spørgsmål du ikke bare kan besvare med ja eller nej. Det er typisk spørgsmål, der begynder med hv-ord: Hvad, hvordan, hvor længe, hvilke etc. Prøv at undgå ordet ’hvorfor’, for det kan have en tendens til at øge et konfliktniveau, og den, der hører det, vil ofte føle sig fristet til at gå i forsvar. Og så får man sjældent løst noget. 8. Tænk langsigtet ikke kortsigtet Du kender godt udtrykket ”at vinde slaget og tabe krigen”. Det handler simpelt hen om at se på, hvad er godt for os og vores situation på den lange bane. Det er oftest ligegyldigt på den lange bane, hvem der har lagt kniven i den forkerte skuffe – og det kan være vigtigere at få afklaret, at man deles om madlavningen hvis begge har fuldtidsarbejde. Eller hvordan man indretter sin hverdag. Eller hvad man bruger sine penge på. 9. Se situationen fra den andens synspunkt Det øger altid forståelsen af en situation, hvis begge parter får mulighed for at forklare den. Derfor: Hvis din partner gør noget, du synes er himmelråbende åndssvagt, så husk det med den gode intention og spørg, hvad der ligger bag. Det kan være, at din partner tænker længere frem, end du gør – at der ligger en misforstået kærlighedserklæring eller noget andet. Så prøv at træde et skridt tilbage fra din egen situation og se på din partners handling udefra. 10. Tilgiv I alle relationer, der skal fungere over længere tid, er tilgivelse et helt centralt element. Og tilgivelse er ikke at konfrontere din partner med noget, han/hun gjorde og så højlydt deklarere: ”Det var dumt, og jeg tilgiver dig.” Det optrapper blot en konflikt, for så vil vedkommende sige – indigneret: ”Jamen, jeg har da ikke gjort noget” – og så kører møllen.

Tilgivelse er en handling – det er en beslutning om, at det her hverken kan eller må påvirke mig mere. Det er ikke i orden, jeg synes ikke, det er en god ide, jeg bryder mig ikke om det – men det skal ikke ligge og rode rundt inde i mig mere. Og læs så lige afsnittet om at tage konflikter i opløbet igen. 11. Accepter I en situation, hvor du og din partner skal være derhjemme langt de fleste af døgnets timer og være det på ubestemt tid, så er der nogen ting, du må acceptere og beslutte, at de ikke skal gå dig på. Det kan være, at din partner aldrig lukker skufferne helt, at det altid er dig, der sætter ting i opvaskemaskinen eller hvad det nu kan være. Det betyder ikke, at det er i orden, at det er sådan – men det betyder, at det er et vilkår for at bo sammen med din partner på nuværende tidspunkt. Så situationen som sådan ændrer sig ikke – det gør din tilgang til den. Og det er dig selv, der får gavn af det. 12. Planlæg Det her punkt skulle muligvis have været nævnt tidligere. Noget, der giver ro på bagsmækken, er når der er lagt planer for, hvad der kommer til at ske hvornår. Derfor er det en god ide at få en ny rutine op og køre – med morgenmad, frokost, aftensmad, gåtur osv. Hvem underviser ungerne hvornår? Hvem arbejder bedst på hvilke tidspunkter? Nogen er morgenmennesker – andre er det ikke. Brug det til jeres fordel her.

Det kan også være, at I bliver enige om at lave madplaner og indkøbsplaner til fx hver 5. dag. For mange mennesker kan det sænke angst-niveauet, når man har den slags planer på plads. Måske det fungerer for jer? 13. Hvad er du taknemmelig for ved din partner En god øvelse er dagligt at tage 5 minutter, hvor I ser hinanden i øjnene og fortæller, hvad I har værdsat ved jeres partner den dag. Det styrker båndet mellem jer, og ja, I må godt gøre det også ”på den anden side”

14. Hvad har I håndteret godt i dag/denne uge - hvad har den anden håndteret godt Vend lige hver aften, hvad I har håndteret godt i fællesskab i løbet af dagen, og hvad I synes den anden har gjort godt. Lad det være noget om fællesskabet.


15. Le sammen Selv om det er svært, så prøv at finde noget I kan le ad sammen. Der er virkelig meget sort humor i gang i øjeblikket, og det hjælper os alle sammen til at holde angst-niveauet nede. 16. Dyrk glædeshormonerne! Der er 4 hormoner, der skaber glæde, og det kan du udnytte til din fordel. De kommer her.


Endorfiner: Det er naturens eget smertestillende hormon. Det bliver udløst af to ting intens motion eller stærk mad! Serotonin: Det gør os generelt gladere og lettere at omgås. Det bliver udløst af:

· Glade minder

· Sollys

· Motion med lav intensitet

· Mælk og majs, som sammen med kulhydrater bliver omdannet til serotonin i kroppen


Dopamin: Det er vores belønningshormon, og bliver udløst, når vi arbejder hen mod et mål og giver os et kick, når vi når målet (derfor er nogen mennesker konkurrence-mennesker: De går efter dopamin-kicket). Sådan udløser du det i dig selv:

· Sæt daglige mål – lad dem være specifikke, målbare og realistiske

· Motion med et må for øje: At løbe x km – at cykle y distance på z minutter osv.


Oxytocin: Det er vores kærlighedshormon, og det bliver udløst af fysisk kontakt. Det øger følelsen af kærlighed og tillid, og du udløser det ved at sørge for at give og få knus og kys eller andre former for berøring. Du kan også få en massage. Men det er nok lettest, når man er ”buret inde” at give knus og kys. Også hvis man ikke helt har lyst til det. 17. Lav noget hyggeligt, rart sammen Samarbejd aktivt om, hvordan I får lavet noget, som I begge to – og jeres unger – synes er sjovt og hyggeligt. Det kan være, at I kan lide at danse, at spille ludo, at se gamle film osv. Det kan godt være, at det ikke ligger lige for, men I finder nok ud af noget. 18. Tal med andre mennesker! Ens verden bliver let meget lille, hvis man kun har hinanden at tale med i huset. Og det kan godt være, at I er lukket inde, men der ER faktisk masser af muligheder. Jeg hørte lige om en lille tysk landsby, hvor man ringer på hos naboen for en sludder – og så kommer naboen ud på altanen på første sal og så får man sig en god sludder. Den historie hørte jeg i et video-opkald med en god ven i Tyskland. Udnyt teknikken, sæt kameraet på, og ring til venner og familie via whatsapp, zoom, Skype, Messenger, Facetime – der er MASSER af muligheder. Og brug dem. Du har haft glæde af disse menneske indtil nu – det kan du lige så godt fortsætte med. Hav fyraftensøl online, se fjernsyn sammen via Facetime etc etc. Brug din fantasi.


Jeg ønsker dig og jer det bedste. Og I er selvfølgelig velkomne til at ringe - helst inden det går i hårdknude.

0 visninger

Mette Hvied Lauesen • Industriparken 4 • 2750 Ballerup • Denmark 

+45 26 18 61 90 • mhl(a)mettehl.dk • CVR: 27531385 • Bankkonto: 9070 1629896046

paypal_logo.png
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • envelope-35394_1280

MHLauesen 2020 ©