Leder - brug dog dine følelser

Simplero hero (25)

Som leder har du mange redskaber og greb - og dine følelser er et af dem. Hvorfor? De er en kilde både information og motivation. Når du aktivt bruger dine følelser og dine følelsesmæssige reaktioner (og måske du skal øve dig først), så forstår du bedre, hvad der sker i dit team og i din organisation. Det gør, at du er bedre i stand til at håndtere de udfordringer, der løbende opstår.

 

Det er også følelser, der er på spil, når mennesker både enes og strides. Ofte ser vi mest på facts - hvem sagde hvad og hvorfor - men hvis du vælger også at inddrage følelserne i din opgaveløsning, så vil du dels få en langt større indsigt i gruppedynamikken, og du vil også blive anerkendt for at være en empatisk leder. Det vil opbygge tilliden til dig, det vil øge respekten for dig og det vil give dig mere engagerede medarbejdere, for de ved, at du vil dem og ser dem.

 

Følelsesmæssig intelligens er essentialt, hvis du vil skabe et arbejdsmiljø båret på åbenhed og tillid og hvor man arbejder sammen om opgaverne. Ja, det betyder, at du også ind i mellem vil høre noget, du ikke har lyst til at høre, men det er alt sammen viden, du kan bruge som leder.

 

Når dine medarbejdere føler sig set og hørt, og når de forstår, hvad du står for, så sker der noget mellem mennesker: Vi tager et medansvar for stemningen og opgaverne - og så stiger produktiviteten.

 

Skal du kun bruge din følelser? Nej, selvfølgelig skal du ikke det. Men præcis som du støtter dig op ad strategien, økonomien, målene, så er det også ok at støtte dig op ad dine følelser. Du får masser af data fra dem.

 

Vil du vide mere om at bruge dine følelser som leder? Book en tid på hjemmesiden og lad os tale om det.

 

Kategorier

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!